تبلیغات
تحقیق و مقالات و پایان نامه - تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی
 
تحقیق و مقالات و پایان نامه
 
 
تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی   شامل 87 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی   می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

– بخش اول:

۲-۱-۱- مقدمه

فن‌آوری‌های نوین با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت هستند، به طوری‌که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص، با شتابی وصف ناپذیر به دنبال ترفندهایی می‌گردند که بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند. سازمان‌ها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان تغییر کرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمی‌تواند باشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا که امروزه کمتر شرکتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی، کسب و کار می‌کند و برای اینکه بتوان پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید به سختی و با مهارت بسیار بتوان یک قدم از آنها پیش گرفت، می‌بایست به قواعد جدید بازی کاملاً مسلط بود تا شاید روزی بتوان خود یک قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فن‌آوری‌های جدیدی مانند هوش رقابتی در کسب وکارها یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود.

امروزه برای این که سازمان‌ها بتوانند در محیط به شدت رقابتی بین المللی به حیات اقتصادی خود ادامه دهند، به ابزارهای جدیدی جهت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی نیاز دارند. از جمله‌ی این ابزارها هوش یا هوشمندی رقابتی است که در سطح جهان به سرعت رو به رشد و گسترش بوده و در حال تبدیل به معیاری است که بتواند مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های دانشگر نوین را در اخذ تصمیمات هوشمندانه یاری دهد. هوشمندی رقابتی   فرآیندی است که محصول آن ((اطلاعات ارزیابی شده)) می‌باشد. طبعاً هدف از این هوشمندی، بهره‌گیری از اطلاعات هوشمندانه، برای پشتیبانی و هدایت تصمیمات و اقدامات مدیریتی درجهت اهداف رقابتی است.  به بیان دیگر، مهم ترین وظیفه‌ی آن پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم‌گیری در یک سازمان است، که معمولاً به وسیله مدیران اجرایی انجام می‌شود.

هوشمندی رقابتی در اغلب موارد به عنوان یک شاخه علمی نسبتاً جدید شناخته شده که از سال ۱۹۸۰ به بعد، به تدریج عمومیت یافته است. این هوشمندی که از توسعه‌ی اقتصاد، بازاریابی، تئوری‌های نظامی و مدیریت استراتژیک برخواسته، هنوز در مرحله تکامل خویش قراردارد.

هوشمندی را می‌توان به عنوان یک محصول با ارزش افزوده نیز تعریف نمود که از گردآوری، ارزیابی، تجزیه و تحلیل، یکپارچه سازی و تفسیر اطلاعات موجود و مرتبط با یک یا چند جنبه از نیازهای مدیریت عالی سازمان ناشی می‌گردد و بلافاصله به صورت بالقوه در تصمیم‌گیری مدیران حضور پیدا می‌کند(یزدانی، ۱۳۹۲).

فرایند هوشمندی رقابتی، با تحلیل اطلاعات داخلی و محیطی سازمان، فعالیت‌های رقبای مستقیم و غیرمستقیم را در ابعاد مختلف پیگیری می‌نماید. از این رو، تحلیل مداوم محیط‌های درونی و بیرونی سازمان و تفسیر مستمر اطلاعات دریافتی از محیط، تأثیر به سزایی در تصمیمات آتی مدیران برای موفقیت بیشتر سازمان خواهد داشت(Rouach & Santi,2001).

ساختار سازمانی یکی از مهم‌ترین مفاهیم تئوری سازمان است و همواره از آن به عنوان بحث اصلی در موفقیت یا شکست سازمان‌ها یاد شده است. این موضوع به دلیل اهمیت ذاتی‌اش، از دیرباز توجه محققان و پژوهشگران متعددی را به خود جلب کرده و تاکنون از جنبه‌های گوناگونی مورد بحث وبررسی قرار گرفته است. در دنیای کنونی سازمان‌ها با تغییرات سریع فن‌آوری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی روبرو هستند، سازمان‌هایی می‌توانند در مقابل محیط‌های خیلی پویا و نامساعد امروز دوام بیاورند که توان دریافت اطلاعات مناسب و به موقع را داشته باشند و بتوانند پس از پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده، راه‌های معقول و مناسبی برای مسائلی که با آن‌ها روبرو هستند ارائه دهند. در چنین دنیای متلاطمی، انسان‌ها، سازمان‌ها و سیستم‌هایی موفق و کارا خواهند بود که از درجه‌ی هوشی بالایی برخوردار باشند(الوانی، بیگی نیا و همتی مهاجر،۱۳۹۰).

عملکرد مالی، معیاری برای سنجش و ارزیابی استراتژی‌های رقابتی سازمان می‌باشد و از آن‌جا که هوشمندی رقابتی، یک فرایند استراتژیک سازمانی در برابر محیط رقابتی است،  می‌توان از عملکرد مالی به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت هوشمندی رقابتی در سازمان بهره برد. از طرفی، عملکرد سازمان را می‌توان به عملکرد مالی سازمان نسبت داد. از آن‌جا که دارایی‌ها، محصولات و خدمات، عملیات، بازار و منابع انسانی در عملکرد نهایی سازمان تأثیر بسزایی دارند، مزیت‌های مالی سازمان غالباً با موفقیت سازمان ارتباط دارند(چاوشی و جوادی پور،۱۳۹۱)

۲-۱-۲- هوشمندی رقابتی

۲-۱-۲-۱- تاریخچه‌ی پیدایش هوشمندی رقابتی

هوش رقابتی مفهوم تازه‌ای در ادبیات موضوع نیست. این واژه در نیمه‌ی نخستین دوران صنعتی به ادبیات کسب و کار وارد گردید. به نظر می‌رسد‌‌‌ کاربرد این مفهوم با واژه‌ی (Competitive Intelligence) نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۳۰ پدیدار گردیده است. با این وجود، از اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ بود که روز به روز نوشته‌های بیشتری در پیرامون هوش رقابتی، هوش راهبردی (SI)[1] و پیمایش محیطی (ES)[2] انتشار یافت. تا اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰، با توجه به توسعه‌ی شرکت‌ها به کشورهای خارجی، جهانی شدن بازارها و نیازهای مختلف مصرف کنندگان این مقوله به طور آهسته اما منظم توسعه پیدا کرد(Prescott,1995). در واقع تمام این موارد حیات و فعالیت‌های شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و مدیران را به تحقیقات مداوم برای نظریه‌ها و تکنیک‌های جدید جهت رویارویی با رقابت ترغیب نموده است(Fuld,1995). با این همه در دهه‌ی ۱۹۸۰بود که سیستم‌های هوش کسب و کار (BIS)[3] و سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)[4] پدیدار شدند تا امکان استفاده از اطلاعات پیرامونی با اثربخشی بیشینه فراهم شود. اما از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با تکمیل رویکرد‌های متنوع از نظام‌های مدیریتی، موضوع هوش رقابتی به عنوان بخش اعظم هوش سازمانی در مجامع علمی فراگیر شد. در این دوران پژوهشگران رویکردهای گوناگونی را برای اندازه گیری هوش رقابتی و اثرهای آن در سازمان طرح ریزی نمودند و بکار گرفتند. اما از اوایل دهه ۹۰ میلادی، هوش رقابتی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ادبیات کسب و کار بین پژوهشگران و در مجامع علمی فراگیر شد. برآورد می‌شود از نظر حجمی بیش از ۸۵ درصد هوش سازمانی را هوش رقابتی تشکیل می‌دهد و تا‌کنون اندیشه‌ی اندیشمندان بسیاری در دانشگاه‌های سراسر جهان به پردازش هوش رقابتی معطوف گردیده است(Michaeli & Simon,2008).

۲-۱-۲-۲-تعاریف هوشمندی رقابتی

هوشمندی رقابتی اشکال مختلفی از ساده تا ماهرانه را می‌تواند داشته باشد. برای هوشمندی رقابتی در شکل ساده می‌توان به مصاحبه با مشتری شرکت رقیب یا بررسی گزارش سالیانه‌ی یک شرکت اشاره کرد. در شکل ماهرانه‌ی آن می‌توان به انجام یک بازی جنگ چند نفره و کاملا دیجیتالی اشاره کرد(Fuld,2006;Shaker & Gembicki,1999).

اگرچه تعاریف متعددی برای هوشمندی رقابتی عنوان شده است، هیچ کدام از این تعاریف به طور منحصر به فردی، مورد پذیرش جهانی قرار نگرفته است. بسیاری از تعاریفی که در طول سال‌ها عنوان شده‌اند تنها تغییراتی در شیوه‌ی بیان داشته‌اند(Flisher and Wright,2009).

هوش رقابتی مجموعه توصیه های عملیاتی و منتج شده از یک فرآیند سیستماتیک، شامل برنامه‌ریزی، جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات محیط خارجی برای قرار دادن بنگاه در وضعیت رقابتی بر اساس فرصت‌های توسعه‌ای پیش روی آن است. هوش رقابتی را هم می‌توان یک فرایند و هم یک محصول در نظر گرفت. به عنوان یک فرایند، هوشمندی رقابتی مجموعه‌ای از روش‌های قانونی و اخلاقی است که شرکت جهت بهره برداری از اطلاعاتی که به آن در دسترسی به موفقیت در بازار رقابتی کمک می‌کند، استفاده می‌نماید. به عنوان یک محصول، هوشمندی رقابتی شامل اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های رقبا است که از منابع عمومی و اختصاصی استخراج شده‌اند. دامنه‌ی هوشمندی رقابتی رفتار حال و آینده‌ی رقبا، تامین کنندگان، مشتریان، فن‌آوری، بازار، محصولات و خدمات و محیط کلی رقابت می‌باشد(Vedder et al,1999:109).

هوشمندی رقابتی از این جهت که دربرگیرنده‌ی شیوه‌های منظم جمع‌آوری، تحلیل و ارزیابی اطلاعات می‌باشد، نوعی فرایند محسوب می‌شود. از طرفی از آن جهت که به معنای اطلاعات قابل استفاده‌ای است که می‌توان از آن برای اتخاذ تصمیمات بهره گرفت، به عنوان محصول نیز در نظر گرفته می‌شود. بخش اصلی سیستم هوشمندی رقابتی، چرخه‌ی اطلاعات هوشمند است. فرایندی که در آن اطلاعات خام به اطلاعات هوشمند تبدیل می‌شود. هوشمندی رقابتی جمع آوری اطلاعات مربوط به محیط و رقبا به منظور خلق و حفظ مزیت رقابتی است. هوشمندی رقابتی یک فرایند نظام‌مند است تا از به روز بودن اطلاعات دقیق و مرتبط به رقبا اطمینان حاصل شودMcGolange,2004)).


جهت دانلود متن کامل تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی  کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی، دانلود تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی، پیشینه تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی، تحقیق در مورد تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی، مقاله تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی، مقاله در مورد تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :