تحقیق و مقالات و پایان نامه
 
 
پنجشنبه 29 مهر 1395 :: نویسنده : نگار موسوی
مقاله ترافیک در مشهد شامل 42صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  ترافیک در مشهد می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

پیش زمینه

مشهد، شهر مقدس ایران، در فاصلة ۸۵۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته است. در قرن ۹ میلادی امام رضا، امام هشتم شیعیان، در این شهر به شهادت رسید. وجة مقدس وی در جامعه، آرامگاه او را تبدیل به محلی روحانی جهت زیارت زائرین تبدیل نمود. هر ساله، تعداد زیادی از زائران به این حرم مقدس روی می آورند، که در نوع خود نمونه ای بی نظیر و قابل تامل است. آثار تاریخی ارزشمند و متون گرانبهای متعددی در کتابخانة حرم مقدس نگاه داری می شوند. مشهد همچنین شهری توریستی است که در آن انواع هتل ها و مهمانخانه ها برای زائرینی تعبیه شده اند که هر روز از نقاط مختلف کشور از طریق دهها پرواز، یا سفرهای ریلی و جاده ای به این شهر وارد می شوند.

وضعیت جوی شهر مشهد بین زمستانهایی بسیار سرد، بهاری خوشایند، تابستانی ملایم و پاییزی زیبا متغیر است. حرم با شکوه امام رضا در کنار مجموعه عظیم تاریخی و هنری مربوط به آن از مناظر دیدنی شهر مشهد می باشد. این مجموعة عظیم شامل صحنها، رواقها، و ایوانهای حرم، مسجد گوهرشاد( متعلق به دوران تیموریان)، کتابخانه و موزة غنی آستان قدس رضوی می گردد. گنبد طلایی عظیم و با شکوهی بر روی حرم مطهر بنا شده است، که چندین ایوان و رواق آنرا در بر گرفته اند. مسجد بزرگ گوهرشاد در جنوب حرم، موزه و آرامگاه شیخ بهایی در جنوبی ترین نقطه نسبت حرم، و مدارس پریزاد و بلاسار در غرب حرم قرار گرفته اند.

 به جز تعداد قابل توجهی از پارکها و فضاهای سبز زیبا، می توان به مقبرة نادرشاه و استخر کوه سنگی بعنوان دیگر مناظر درون شهری مشهد اشاره نمود. همچنین  اماکن دیدنی و مذهبی ایی در خارج شهر مشهد قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به آرامگاه خواجه مراد، آرامگاه خواجه ربیع در ۶ کیلومتری شمال شهر که در آن کتیبه هایی ارزشمند از خطاط مشهور دورة صفوی، رضا عباسی، به یادگار مانده است، آرامگاه خواجه اباصلت واقع در کیلومتر ۲۰ جادة مشهد- نیشابور اشاره نمود( هر سه شخصیت فوق الذکر از اصحاب امام رضا (ع) بوده اند).

از دیگر جاذبه های توریستی مشهد مقبرة شاعر بزرگ ، فردوسی ، می باشد که در توس، واقع در ۲۴ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد. شاندیز، طرقبه، طرق، اخلمد و زشک از جمله تفریحگاههای تابستانی مشهد می باشند که هر ساله در فصل گرم تابستان عدة زیادی از مسافران را در خود جای می دهند.

همة موارد ذکر شده در سطور فوق مشهد را بعنوان یک مرکز زیارتی مهم مطرح ساخته اند و در نتیجه، همواره ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی به اماکن مذهبی ، بویژه حرم امام رضا، مشاهده می گردد. حجم ترافیک رشد فزاینده ای در هر سال دارد، و این بر شدت مشکلات ترافیکی می افزاید. مسیر های حلقه ای(RING ROADS) اساس ساختار ترافیکی را در مشهد تشکیل داده و عمدة حجم مسیرهای تغذیه کننده را حمل می نمایند.

ناهمگونی ترافیک، توقف بدون مجوز خودروها در سطح خیابان، هندسة نامناسب تقاطع ها، سیستمهای کنترل ترافیک نا کار آمد، و غیره را می توان به عنوان علل عمدة مشکلات ترافیکی مشهد بر شمرد. عواقب ناشی از این مشکلات تاخیرهای مکرر در مسیر های عبور و مرور، افزایش میزان تصادفات، آسیبهای محیط زیستی، و غیره می باشند. سیستم مدیرت ترافیک فعلی در مشهد نا کارآمد می باشد و قادر به حل اینگونه مشکلات نخواهد بود. بدین ترتیب، این شهر نیازمند نوعی سیستم پیشرفتة مدیریت ترافیک می باشد تا وضعیت فعلی ترافیک بهبود یابد.

 پس از یک سری بحث و بررسی ها با شرکت Coe India Ltd.، آقای Kulvinder Singh از Coe India Ltd به ما قول همکاری در این پروژه را داد و اطلاعات پایه ای را که در محل گردآوری کرده بود، در اختیار ما گذاشت. این مقالة پیشنهادی بر اساس اطلاعات گردآوری شده و سلسله مباحث صورت گرفته با آقای Kulvinder Singh تهیه و تنظیم شده است.

 در این مقاله، پیشنهاد انجام یک سری تحقیقات و مطالعات پایة جهت تعیین و تشخیص سطح نیاز برای افزایش ظرفیت ترافیکی و بهبود سطح ارائه خدمات در جاده های شهر مشهد ارائه شده است. این مطالعات و تحقیقات جهت یاری رساندن به مسئولین ذیربط در اتخاذ تصمیماتی صحیح طراحی و تعبیه شده اند.

۲٫ گسترة عملیاتی

پس از مرور وضعیت جاری ترافیک در مشهد، مشخص شد که این شهر نیازمند اقدامی سریع و کارآمد جهت ادارة ترافیک رو به گسترش خود می باشد. مشکلات ایجاد شده تا حد زیادی مربوط به تاخیر های تقاطعی می باشند. جهت رفع این مشکلات، با ارائة یک برنامة تحقیقی نقاط مبتلا به این مشکل شناسایی شده، با جزییات کامل مورد بررسی قرار گرفته، و روشهای مناسبی در مورد آنها ( هم کوتاه مدت و هم بلند مدت) اتخاذ می گردد

اهداف این عملیات عبارتند از:

۱)     مطالعة شبکة جاده های شهری و شناسایی نقاط کند کنندة جریان ترافیک

۲)     ارائه روشهایی مناسب جهت بهره برداری موثر تر از ظرفیت شبکه

۳)     شناسایی و ارائة طرحهای افزایش ظرفیت شبکه بر حسب نیاز

جهت تحقق این اهداف، اقدامات زیر باید صورت پذیرند:

گردآوری اطلاعات ترافیکی و اجتماعی – اقتصادی مورد نیاز برای مطالعات مورد نظر
بررسی شبکه( فعلی و پیشنهاد شده)
تخمین روند رشد ترافیک

جهت دانلود متن کامل مقاله ترافیک در مشهد کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : ترافیک در مشهد، مقاله ترافیک در مشهد، تحقیق ترافیک در مشهد، مقاله در مورد ترافیک در مشهد، تحقیق در مورد ترافیک در مشهد،
لینک های مرتبط :


مقاله نقش ترافیک در تصادفات جاده ای  شامل 18صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  نقش ترافیک در تصادفات جاده ای می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

نقش ترافیک در تصادفات جاده ای

نیاز به حمل و نقل ، به تاریخ تمدن بر می گردد . اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و بهتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله Telford Macadam و Tri saguet  توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند .

در سال ۱۸۸۵م با اختراع موتور درون سوز بنزینی به وسیله Dimler و Benz ، چهره کلی حمل و نقل دگرگون گردید . در سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ ، طرح هندسی و سازه ای راه  اهمیت ویژه ای یافت و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت و مهندسی راه به عنوان یکی از مواد درسی در دانشگاهها مطرح گردید .با رشد سریع شهرها و ترافیک در جاده ها و همچنین افزایش سرعت ، مسئله تراکم و تصادفات مطرح گردید . بدین ترتیب مسائل ترافیک و جاده ها ، با همه پیچیدگی های آن مورد توجه واقع شدند . این مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر و قوانین فیزیکی زمان ، فاصله و حرکت می گردیدند . بنا براین موضوع جدید مهندسی ترافیک به وجود آمد ، که بر مطالعه و اصلاح عملکرد ترافیک در شبکه جاده ها ، تقاطع ها و پایانه ها تاکید دارد .

در سال ۱۸۵۰ چهار شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در جهان وجود داشت . در سال ۱۹۵۰ ، در حدود صد شهر با این جمعیت وجود داشته ، ولی با نهایت تعجب در سال ۲۰۰۰ این تعداد به بیش از هزار شهر رسید . بدین ترتیب در دهه های اخیر، مهندسی ترافیک و بخصوص مهندسی ترافیک شهری ، اهمیت ویژه ای یافت .

  ترافیک :

 

ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد .ترافیک از سه عامل تشکیل می شود این عوامل عبارتند از : انسان ، راه  ، وسیله نقلیه .چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت .

 

بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن ، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز نمود که این عوامل عبارتند از :

 مهندسی ترافیک

اجرای مقررات

آموزش

 

در مهندسی ترافیک ، راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث می گردند . چراغها و تابلوهای راهنمایی نصب می شود و خط کشی های مورد نیاز انجام می گیرد .آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسئولان و مجریان امر ، نقش بسیار اساسی در اصلاح وکنترل ترافیک خواهد داشت . زیرا لازمه زندگی کردن دریک جامعه صنعتی و ماشینی ، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی درچنین جامعه ای است . بطور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک آغاز کرد . یعنی « انسان » .یک انسان قبل از اینکه راننده باشد یا مسئول و مجری قانون ، خود بعنوان یک عابر پیاده برای جامعه مطرح است . بنابراین هنگامی که عابر پیاده در یک جامعه از فرهنگ و آموزش کافی بهره ور نباشد و نسبت به مقررات و ضوابطی که قانون برای او تعیین کرده آگاهی کامل نداشته باشد و برخورد با سایر عوامل آگاهانه و با تکیه بر فرهنگ و بینش اجتماعی عمل ننماید ، درسطح شهر از فاجعه آفرینانند . آنها در اوقات فراغت از کامیون خود بعنوانسواری بهره می گیرند و با تریلر خود وارد خیابانهای کم عرض شهر می شوند و یک انحراف بی رویه آنها باعث راه بندان شدید می گردد و آجر و سنگ بدون حفاظ حمل می کنند بطوریکه هر لحظه بیم حوادث ناگواری می رود . اغلب این رانندگان توجهی به علائم راهنمائی و رانندگی و وسائط نقلیه سبک نمی کنند .  رانندگان نقلیه شخصی که بصورت غیر مجاز در امر جابجائی بار و مسافر مساله می آفرینند و حتی گاهی در وسط خیابان با مسدود کردن راه عبور با رانندگان تاکسی ها به نزاع بر می خیزند . اشغال قسمتی از خیابان ها ( گاهی تا دوسوم عرض خیابان یک  طرفه و حتی دوطرفه ) توسط فروشندگان دوره گرد مثل میوه فروشیها و مصالح ساختمانی است


جهت دانلود متن کامل مقاله نقش ترافیک در تصادفات جاده ای کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : نقش ترافیک در تصادفات جاده ای، مقاله نقش ترافیک در تصادفات جاده ای، تحقیق نقش ترافیک در تصادفات جاده ای، مقاله در مورد نقش ترافیک در تصادفات جاده ای، تحقیق در مورد نقش ترافیک در تصادفات جاده ای،
لینک های مرتبط :


سری جدید مقالات و تحقیق های دانشجویی به صورت فایل ورد و قابل ویرایش و دارای منابع معتبر آماده شد


مقاله نقد تاریخى در آثار تاریخ نگاران مسلمان
مقاله فــوکو و مسئله تاریـخ
مقاله عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
مقاله عرفان و عبادت در سیره پیامبراعظم(صلى الله علیه وآله)
مقاله روستای روح آباد
مقاله تطبیق مساجد جامع یزد و اصفهان
مقاله انصار و گرایش آنان به تشیع
مقاله اصلاح الگوی مصرف با تأکید بر نقش آموزش در مدیریت مصرف انرژی
مقاله اصالت یا اعتباریت تاریخ از منظر قرآن
مقاله آراستگى و زینت در سیره رسول فضیلت صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله
تحقیق گام هایی عملی و منطقی برای ساختن یک مدرسه مطلوب با همراهی کارکنان و معلمان
تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی
تحقیق تشویق ، تنبیه و اصول رفتار با یک دانش آموز
تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبک‌های اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان
تحقیق بررسی میزان یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان قرآن
تحقیق بررسی موانع گرایش دانشجویان روان‌شناسی و مشاوره به رویکرد اسلامی پژوهش کیفی
تحقیق بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان
تحقیق بررسی رابطه بین میزان دین‌داری والدین با خشونت میان فردی فرزندان پسر دبیرستانی
تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )
پروژه طراحی صنعتی سشوار دستی







نوع مطلب :
برچسب ها : پروژه طراحی صنعتی سشوار دستی، تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )، تحقیق بررسی موانع گرایش دانشجویان روان‌شناسی و مشاوره به رویکرد اسلامی، تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات